fredag, desember 21, 2012

Renterapport

Jeg har vurdert å publisere en renterapport, den vil hovedsaklig være en månedlig rapport og evt. ukentlig om noe spesielt har begynt å skje.

Jeg har allerede begynt å lage den som en frivillig tjeneste for familiemedlemmer som har kjøpt bolig og har behov for å vite hva som skjer. Den vil også se på pengemengdevekst og andre relevante faktorer.

Ifølge Østerriksk syklusteori og tom. Norges Bank har indikatoren jeg vil følge med på indikert spådd 7 av de siste 8 amerikanske nedgangstidene siden 1960. Men i 2008 antok de at det kunne være et unntak denne gangen.

Det vil ikke være finansiell rådgivning, men heller kommentering av det finansielle markedet. Det vil ikke følge med på alt slags mulig men hovedsaklig den norske syklusen med vekt på det norske kredittmarkedet og boligboblen.

Jeg anbefaler forsåvidt alle bestille seg rapporter ifra Norges Bank slik som pengepolitisk rapport og finansiell stabilitet, selvom de ofte kan ta feil(og i min mening har feil perspektiv) har de god data og oversikt, noe som kan være nyttig for den jevne person med litt forståelse av penger og bank.

Rapporten min, på en annen side, vil være så tydelig at enhver dumrian vil kunne forstå.

Vennligst svar på undersøkelsen(til høyre), slik at jeg kan se an om dette er verdt å publisere.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar